Test 2 раздел 3 грамматика и лексика. Готовимся к ЕГЭ по английскому языку

Рассмотрим следующий раздел Единого государственного экзамена – Грамматика и Лексика, самый объемный по охватываемому материалу и трудозатратный в подготовке. Сегодня начнем с первой части – заданий 19 – 25, проверяющих знание грамматики.

Общая информация

Раздел “Грамматика и лексика” Единого государственного экзамена отличается от аналогичного раздела только наличием третьего задания на знание лексических единиц и сочетаемости. Первое – на грамматику, второе – на словообразование и третье – на общее знание лексической части изучаемого языка.

Часть “Грамматика” при правильном выполнении даст вам 7 баллов .

После определенной тренировки на весь раздел потребуются не предписанные 30 минут, а 20 минут , на чем можно и сэкономить время для остальных частей экзамена. А на часть “Грамматика” – около 7 минут.

Задания 19 – 25

Первые задания этого раздела тестируют все грамматические знания, полученные или не полученные за 11 лет обучения в школе. Здесь никакой лайфхак не поможет, если ученик туп и ленив мало что знает об этой самой грамматике. Да что там, даже если знает, но забыл под влиянием стресса/ бессонной ночи/ расставания с любовью всей жизни, возможность угадать правильный вариант практически равна нулю, потому что тут этих самых вариантов нет, их нужно вписать самим. И даже если повезло и угадал правильную грамматическую форму, но написал неверно – заветного балла все равно не видать.

Чтобы облегчить непосильную задачу, на этапе тренировки предлагаю следующую схему (она же в форме таблицы ниже):

  • Если перед нами существительное :
    1) Наиболее вероятное - образовать от него форму множественного числа (выучить все исключения, типа foot - feet, а если мн. ч. образуется по общему правилу, то быть внимательным - не меняется ли конечная y на i, не меняется ли f на v, не добавляется ли -es вместо привычного - s).
    Пример: Machu Picchu, often called “The Lost City of the Incas”, is probably the most famous symbol of the Incan Empire. Machu Picchu is situated 7,875 _______FOOT ________ above sea level in Peru. (правильный ответ – FEET)
    2) Менее вероятный - притяжательная форма существительного (вроде world - world’s). Распознать этот случай легко - после пропуска будет стоять еще одно существительное.
    Пример: This was my ____FRIEND_____ worst habit. (правильный ответ – FRIEND”S)
  • Если видите местоимение (например, I), ставьте его в падеж - объектный (me) или притяжательный (my или mine). Еще возможна рефлексивная форма – myself. В предложении ниже после пропуска стоит существительное (здесь и далее примеры-картинки из демоверсии экзамена 2016 года), так что здесь единственный вариант – притяжательный падеж, который ставится перед существительным.

    Указательное местоимение (this, that) нужно ставить во мн. ч. (these, those соответственно). Неопределенные местоимения (some, any, no, every и их производные) в тестах встречаются реже, но кодификатор предупреждает, что они могут попасться.

  • С числительными все волшебно просто - преобразуем количественное в порядковое, помня все тонкости правильнописания (например, one – first).
    Пример: My ___TWO_____ thought was that I had mistaken the number of the house. (Правильный ответ – SECOND)
  • Прилагательное или наречие ставим в какую-то из степеней сравнения. Небольшой лайфхак – если перед пропуском стоит than или конструкция the … the … (например, the better you prepare, the better mark you have), это сравнительная, а если the, то превосходная. Здесь нужно помнить, что the второй раз писать не надо, только саму превосходную форму.
    Пример: The ______BAD _________ moment was when I remembered that I had recently asked staff members to give me their home numbers. (Правильный ответ – WORST)
    Внимание! Ученики то и дело норовят в этом задании сделать из прилагательного наречие или дописать спереди отрицательную приставку. Обращаем внимание, что так можно делать только в следующем задании.
  • А вот с глаголами придется попотеть (поэтому и таблица ниже такая путаная). И сначала понять - перед нами личная форма (та, которая изменяется по временам) или неличная (причастие активное или пассивное, инфинитив или герундий).
    1) Узнать неличную форму легко - в предложении уже есть сказуемое, выраженное личной формой глагола, то есть наш пропуск стоит не на месте сказуемого, а на другом месте в предложении, идеально – если перед ним запятая, которая явно намекает на что-то отличное от сказуемого.
    Рассмотрим пример из демоверсии 2017 года, первые два задания. Перед пропуском в задании 19 стоит запятая, явно намекая на оборот, дополняющий главное предложение “The name Alaska comes from the Aleut word alaxsxaq”. Осталось только понять – активное или пассивное значение у уточняющего оборота. Так как слово само что-то обозначает, делает вывод об активном значении причастия и пишем meaning.
    В задании 20 также запятой отделен уточняющий оборот. При переводе становится понятен его пассивный смысл, слово не само сформировалось, его сформировали, поэтому добавляем к глаголу form пассивное окончание -ed.

    То же самое грамматическое явление и в 22 задании. Но тут все облегчается семантикой слова locate. После прорешивания n-ного количества примеров, становится очевидно, что при виде слова locate нужно ждать пассивного значения – либо это личная пассивная форма глагола, либо причастие с пассивным значением located:

    2) Если в предложении пропуск стоит после подлежащего, и сказуемого недостает, перед нами точно личная форма.
    Как и с причастием, решаем активный это залог или пассивный (переведя предложение) и дальше думаем, в какое время его поставить. В этом же предложении (ну, или в предыдущих) могут стоять слова-подсказки. Если их нет, смотрим на само предложение и что его окружает.
    Снова обратимся к демоверсии 2017 года. Понять, что мы видим личную форму глагола в заданиях 21 и 23 можно, найдя подлежащее – оно стоит прямо перед пропуском, which в задании 21 и structure в задании 22. В первом случае для понимания пассивного характера глагола нам потребуется перевод, во втором случае – стоит предлог by, в большинстве случаев указывающих на пассив.

    Обойдя все подводные камни, не ошибиться бы еще в написании, выучив правила орфографии и неправильные глаголы. В задании 24, например, мы видим личную форму глагола (на месте сказуемого), понимаем, что оно стоит в активном залоге (участники сами выигрывают соревнование), определяем время – прошедшее, потому что все окружающие его предложения стоят в прошедшем времени, и по правилу согласования времен мы знаем, что возле Past, как правило стоит, Past или Future-in-the-Past. Так как в этом предложении нет определенных показателей времени, и оно обозначает просто событие в прошлом, выбираем Past Simple.

    Также нужно уметь распознавать предложения условия (и конструкции с I wish) или согласование времен в косвенной речи, которые также могут тут встретиться.
    Пример: One day I decided to ask him why he always chose this type while driving. “Well, sister,” he reluctantly replied, “to be frank, it’s mainly so you can’t sing along.” He added that he _______LISTEN___________ to anything else if only I promised not to sing along. (Правильный ответ – WOULD LISTEN, согласование времен в косвенной речи)

Понимаю, что вся схема выполнения задания кажется путаной и вызывает сомнения, но после примерно двух месяцев работы по ней ученик все запоминает и начинает самостоятельно рассуждать.

Обратите внимание, как нужно заполнять бланк к этому заданию – все заглавными буквами и без пропусков. Если в ответе есть апостроф , например – didn’t like, то он записывается в отдельную клетку . Вообще, госпожа Вербицкая советует избегать апострофов в пользу полной формы – did not like, потому что “компьютер их может не считать”.

Здесь не будет никаких лайфхаков, потому что если не готовиться к этой части экзамена, угадать и логически что-то вычислить невозможно. Подготовку к заданиям 19 – 25 лучше начинать за год до экзамена, распределив все темы и повторив их за месяц-два перед экзаменом. Этой схемы я придерживаюсь в своем .

Несколько общих советов по выполнению:

  1. Читать ВЕСЬ текст, потому что подсказка о грамматической форме может быть не в этом конкретном предложении, а в предыдущем. Или в следующем.
  2. Если вы правильно определили форму, озаботьтесь еще ее правильным написанием. При корявой орфографии не зачтут.
  3. Проверьте еще раз.
  4. Если не понимаете, напишите хоть что-нибудь, мало ли.

Учебные пособия

Я не могу вас обрадовать и сказать – вот 2-3 книги, все нужное для подготовки – в них.

Для подготовки к заданиям 19-25 придется самим изучать кодификатор и выбирать подходящие грамматические темы для изучения. Я пользуюсь в подготовке следующими пособиями:

>Демо вариант 2009. Раздел 3 (Грамматика и лексика)

ЕГЭ английский язык. Демо вариант 2009. Раздел 3 (Грамматика и лексика)

Здесь вы можете найти демо вариант 2009. Раздел 3 (Грамматика и лексика).

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B4 – B10, так чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы B4 – B10.

A Smart Boy

B4. Mr. Jones and Mr. Brown worked in the same office. One day Mr. Jones said, __________________ pleasantly to Mr. Brown: “We are going to have a small party next Monday evening. Will you and your wife come?”
SMILE

B5. “That’s very kind of you. We are free that evening, I think. But I __________________ my wife and ask her”.
CALL

B6. Mr. Brown __________________ into the other room and telephoned.
GO

B7. He __________________ very much by his telephone conversation.
SURPRISE

B8. When he came back Mr. Jones asked him, “__________________ (you) to your wife already?”
SPEAK

B9. “No, she __________________ there when I phoned. My small son answered the phone. I asked him, “Is your mother there?” And he said, “She is somewhere outside”.
NOT BE

B10. “Why is she outside?” I asked. “She __________________ for me”, he answered.
LOOK

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквамив конце строк, обозначенных номерами В11 – В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11 – В16.

UK: Conservation and Environment

B11. Going for a walk is the most popular leisure activity in Britain. Despite its high population density and widespread __________________, the UK has many unspoilt rural and coastal areas.
URBAN

B12. Twelve National Parks are freely accessible to the public and were created to conserve the __________________ beauty, wildlife and cultural heritage they contain.
NATURE

B13. Most of the land in National Parks is privately owned, but administered by an independent National Park Authority which works to balance the expectations of __________________ with the need to conserve these open spaces for future generations.
VISIT

B14. The UK also works to improve the global environment and has taken global warming __________________ ever since scientists discovered the hole in the ozone layer.
SERIOUS

B15. In 1997, the UK subscribed to the Kyoto Protocol binding developed countries to reduce emissions of the six main greenhouse gases. The Protocol declares environmental __________________.
PROTECT

B16. Nowadays British __________________ are taking part in one of the largest international projects that is undertaken to protect endangered species.
SCIENCE

Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А22 – А28. Эти номера соответствуют заданиям A22 – A28, в которых представлены возможные варианты ответов. Обведите номер выбранного вами варианта ответа.

Tracy was as excited as a child about her first trip abroad. Early in the morning, she stopped at a A22 ______ agency and reserved a suite on the Signal Deck of the Queen Elizabeth II. The next three days she spent buying clothes and luggage.

On the morning of the sailing, Tracy hired a limousine to drive her to the pier. When she A23 ______ at Pier 90, where the Queen Elizabeth II was docked, it was crowded with photographers and television reporters, and for a moment Tracy was panic stricken. Then she realized they were interviewing the two men posturing at the foot of the gangplank. The members of the crew were helping the passengers with their luggage. On deck, a steward looked at Tracy’s ticket and A24 ______ her to her stateroom. It was a lovely suite with a private terrace. It had been ridiculously expensive but Tracy A25 ______ it was worth it.

She unpacked and then wandered along the corridor. In almost every cabin there were farewell parties going on, with laughter and champagne and conversation. She felt a sudden ache of loneliness. There was no one to see her A26 ______, no one for her to care about, and no one who cared about her. She was sailing into a completely unknown future.

Suddenly she felt the huge ship shudder as the tugs started to pull it out of the harbor, and she stood A27 ______ the passengers on the boat deck, watching the Statue of Liberty slide out of A28 ______, and then she went exploring.

A22. 1) journey 2) trip 3) travel 4) tourist

A23. 1) achieved 2) arrived 3) entered 4) reached

A24. 1) set 2) came 3) headed 4) directed

A26. 1) in 2) off 3) of 4) after

A27. 1) among 2) along 3) between 4) besides

A28. 1) glance 2) stare 3) sight 4) look

По окончании выполнения заданий В4 – В16, А22 – А28 НЕ ЗАБУДЬТЕ ПЕРЕНЕСТИ СВОИ ОТВЕТЫ В БЛАНК ОТВЕТОВ 1! ОБРАТИТЕ ВНИМАНИЕ, что ответы на задания В4 – В16, А22 – А28 располагаются в разных частях бланка. При переносе ответов в заданиях В4 – В16 буквы записываются без пробелов и знаков препинания.

Раздел 3. Грамматика и лексика

Прочитайте текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B3–B9 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию A 6– A 12.


A6

Tommy was wearing a thick warm scarf and looked

very unhappy. He _________ a sore throat


HAVE

A7

“It’s your fault”, said Mum angrily in the morning

when she was leaving for work. “You’ve eaten too much ice

cream, haven’t you?

Tomorrow your friends are going on a picnic, and you

will stay at home.” Tommy switched on the telly but there

_______________ nothing interesting on.


BE

A8

He reached for the bookshelf and took an old book

with a picture of a ship on the cover. He had lots of books

but _______________ reading them, as he preferred films.


NOT LIKE

A9

However, he opened the book. It was about the

adventures of a brave captain and his _______________


SEAMAN

A10

On their way to India they survived through storms and fought pirates. A treasure chest _______________ by them at the end of the journey. When Mum came home, she saw Tommy searching the bookshelf. The book with a ship on the cover was on the bed. “My favourite book,” said Mum. “I liked it when I was as old as you are now. Why don’t you want to read it?”

FIND

A11

“Because I _______________ it already.” Said Tommy.

READ

A12

“I _______________ for another one.”

LOOK

Прочитайте текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными

буквами в конце строк, обозначенных номерами B10–B14 так, чтобы они

грамматически и лексически соответствовали содержанию текста.

Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск

соответствует отдельному заданию B1–B5.


B1

Jessie sat down in front of the TV, took the remote control and started switching from channel to channel. No, she didn’t want to watch the talk show about boys and girls’_______________.

FRIEND

B2

She skipped the musical show for teenagers too – she

didn’t find it _______________ at all.


INTEREST

B3

For a few minutes she watched the news programme about a strike in Italy – a young bus _______________ was speaking about the Trade Union demands.

DRIVE

B4

Then she switched to the Discovery Channel. Some scientists were talking about _______________ disasters there.

NATURE

B5

Jessie fell asleep in her _______________ armchair somewhere between the Fashion Channel and the Educational Channel.

COMFORT

Промежуточная контрольная работа за 9 класс

Test 9

Раздел 1. Чтение

Установите соответствие между заголовками A–F и текстами 1–5.

Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую букву только один

раз. В задании есть один лишний заголовок.
A. Geographical position

B. Education

C. The famous town

D. State holiday

E. Pages of history

F. Sights
A1 . More than 80 percent of New Zealand’s populations are Britons or Europeans. That"s why the New Zealand school system is similar to the British one. Education is free and compulsory for children between the ages of 6 and 16.The school year starts in January (after the summer holidays) and ends in December. In most schools wearing a school uniform is obligatory. For New Zealand teenagers’ daily life takes place in school where they stay up to the late afternoon.

A2 . Canada occupies most of the northern North America continent as well as some islands. It stretches from the Atlantic Ocean in the east to the Pacific Ocean in the west. It"s also washed by the Arctic Ocean in the north. The country was discovered in 1497 by John Cabot, an Italian sea captain. About 2% of the Canadian territory is covered with ice. The eastern part of the country is mainly valleys and plains. The western territories are made up of the Cordilleras.

A3 . Most Americans simply call the Independence Day the “Fourth of July”. It always falls on this day, and it celebrates the signing of the Declaration of Independence on July 4, 1776. At that time, the people of the 13 British colonies were involved in a war which had begun in 1775. The colonists were fighting for freedom from the English. The Declaration of Independence stated it clearly. For the first time in history the colonies were defined as the United States of America.

A4 . With great weather, great events and terrific crowds Australia Day in Melbourne in 2010 was one of the best ever! It is a day for all Australians to get together and, in whatever way they choose, celebrate being Australian. 1788 is when the British Fleet first arrived at Sydney Cove and lifted the British flag. Now, major cities throughout the country celebrate the national day with parades, free food, and different events.

A5 . Cambridge lies in East Anglia, about 50 miles north of London. The river Cam flows through it. It gets the name Cambridge from the river. It"s a compact green city. There is always something to do and to see in the city: walk in the parks and gardens, visit museums and galleries, enjoy the festivals or relax in small cafes.

The city is best known as the home of Cambridge University, one of the world"s best universities. It was founded in 1209 and it consists of 30 colleges.


A1

A2

A3

A4

A5

Раздел 2 (задания по лексике и грамматике)

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B1–B7 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B1–B7.


B1

It was Christmas. Alex wanted to buy a new computer game as a present for himself. He ___________________ to the supermarket.

GO

B2

There were lots of adults, _____________ and teenagers everywhere and it was not easy to find the

CHILD

B3

department where computer games ____________________.

SELL

B4

He asked a group of teenagers but they ___________________

where the department was.


NOT KNOW

B5

When Alex was walking through a large hall with shelves of books, he saw a colourful Fine Art book. He remembered that his mother was fond of painting. “The book will be the _______________ Christmas present for Mum ever,”Alex thought .

GOOD

B6

At home he said to his mum:

“I ______________________________something for you.


JUST BUY

B7

I’m sure you __________________ it.”

LIKE

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B8–B12 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному

заданию B8–B12.


B8

Philip didn’t like autumn. When the teacher told the class about the trip to the country to see the house of a famous _________________, he didn’t feel happy at all.

WRITE

B9

_________________, it didn’t rain on the day of the trip.

FORTUNATE

B10

When they arrived, they saw a nice________________ house in a large park.

WOOD

B11

In fact, the park was the main _________________ of the place.

ATTRACT

B12

It was very __________________________ in autumn with its trees in different colours.

BEAUTY

Годовая контрольная работа за 9 класс

Listening


A1

The trousers were too big for the customer’s husband.

1)верно

2)неверно

3)в тексте не сказано

A2

The assistant tells the customer how to get her money back.

1)верно

2)неверно

3)в тексте не сказано

A3

The assistant finally agrees that the new trousers are a different colour.

1)верно

2)неверно

3)в тексте не сказано

A4

The customer thinks her husband looks good in grey clothes.

1)верно

2)неверно

3)в тексте не сказано

A5

The customer’s favourite colour is green.

1)верно

2)неверно

3)в тексте не сказано

A6

The customer proves she bought the trousers at of their shops.

1)верно

2)неверно

3)в тексте не сказано

Reading

A 7. Прочитайте вопросы 1 – 7 и рекламные объявления A F о музеях и установите соответствие между вопросами и рекламными объявлениями. В каждом тексте вы найдете ответ только на один вопрос . Занесите свои ответы в таблицу, приведенную ниже, где под номером вопроса впишите соответствующую букву. В задании один вопрос лишний.
Which museum


  1. has an unusual form?

  2. is more than a century old?

  3. is named after a man who loved Asian art?

  4. gives an idea of what George Washington looked like?

  5. collects things of working class people?

  6. gives its visitors a chance to travel in space?

    -A-

    -B-

    -C-

    The Mount Vernon Museum gives an idea of George and Martha Washington"s life. On display are personal things of America"s first president and military equipment. One can also see porcelain and silver used at Mount Vernon. A bust of George Washington modeled at Mount Vernon by the French sculptor Jean Houdon, is also exhibited. The bust is thought to look like the model. Washington is depicted as a general, the founder of the state.

    In the Freer Gallery of Art visitors will find one of the finest collections of Chinese and Japanese art in the western world. A Detroit industrialist, Charles Lang Freer, was fond of Oriental art. During his trips to London he began collecting it. Later he gave his private collection to the museum which had been opened a century before.

    The Renwick gallery shows American art from the 19 th to the 21 st centuries. The collection has works of modern American artists in glass, ceramics, metal, and wood. The building, begun in 1859, was Washington, D.C."s first art museum. It is named after the building"s architect, James Renwick.

Что следут учитывать при выполнении заданий В11 – В16 (Словообразование)?

При выполнении данного задания проверяются навыки словообразования – знание состава слова и основного способа словообразования — аффиксации , т.е. образования слов при помощи приставок и суффиксов.

  • Прочитав предложение, переведите его на русский язык и определите, какая часть речи пропущена . Это может быть имя существительное, глагол, отглагольные формы ( , причастие), имя прилагательное, наречие, местоимение, числительное. Например, если это существительное, то перед пропуском может стоять артикль или артикль или прилагательное, если это наречие, то оно, как правило, стоит после глагола и т.д.
  • Определите, имеет ли слово отрицательное или положительное значение . В случае отрицательного значения вам нужно подобрать соответствующую этомк слову отрицательную приставку или суффикс.
  • Далее необходимо изменить слово, стоящее справа и соответствующее пропуску, в нужную форму. Например, в предложении «It was a large-scale, programme-controlled machine which could make a very complex _____. CALCULATE » пропущенное слово – имя существительное, так как перед пропуском стоит прилагательное с артиклем. Неопределенный артикль указывает на то, что пропущенное слово – имя существительное в единственном числе – « calculation » .
  • Выполнив задания, прочитайте весь текст еще раз, чтобы убедиться в правильности образованных форм. Перенесите свои ответы в Бланк ответов.

Возьмите на заметку!!!

Для подготовки к выполнению заданий В11-В16 повторите приставки и суффиксы, которые используются для образования различных частей речи. Можно воспользоваться следующими ресурсами:

Обязательно выполните упражнения на правила словообразования в вашем школьном учебнике. Также можно воспользоваться онлайн ресурсами:

Какова стратегия выполнения заданий А22 –А28 (повышенный уровень)?

Задания А22-А28 относятся к заданиям повышенного уровня. При их выполнении проверяется знание лексики английского языка, при этом акцент делается на сочетаемости слов . Вам предлагается текст с пропусками; для каждого пропущенного слова представлен множественный выбор из четырех лексических единиц .

  • Прочитайте весь текст , чтобы понять его общее содержание. Посмотрите на варианты слов для заполнения пропуска.

Например, для предложения « She was too excited to do any _______ that morning » вам предложены следующие слова: А) homework ; Б) household ; В) housework ; Г) housewife . Сразу же исключаем варианты Б) и Г) : household – домочадцы, дом, хозяйство; housewife – домашняя хозяйство . Чтобы выбрать правильный вариант из двух оставшихся, нужно знать значение слов: А) homework и В) housework . Homework – домашнее задание, уроки, домашняя работа. Housework – работа по дому, работа по хозяйству. Следовательно, правильный вариант — housework : Она была слишком взволнована, чтобы заниматься какими-либо домашними делами .

  • После выполнения заданий перенесите ответы в Бланк ответов.

Возьмите на заметку!!!

Конечно, для выполнения заданий повышенной сложности нужно обладать хорошим словарным запасом . Нужно знать лексическую сочетаемость слов.

Для успешного выполнения заданий повышенной сложности следует повторить разделы школьного учебника, в которых представлена тематическая лексика, фразовые глаголы, устойчивые словосочетания, предложные фразы. Необходимо практиковаться в выполнении упражнений с множественным выбором. Для этого также можно обратиться к интернет-ресурсам:

Вам также следует иметь хорошие орфографические навыки. Помните, что если допущена орфографическая ошибка, то вариант ответа не засчитывается. Каким образом научиться писать без орфографических ошибок? Самый лучший способ — писать диктанты. Например, вы можете выучить наизусть фрагмент текста из учебника английского языка, после чего воспроизведите его в письменной форме, проговаривая его вслух. Написанный текст сверьте с оригиналом.

9

Прочитайте тексты и установите соответствие между текстами и их заголовками: к каждому тексту, обозначенному буквами А–G, подберите соответствующий заголовок, обозначенный цифрами 1–8. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

1. Are any of lyrics about real people and events?

2. Is McCartney disappointed that none of the children are musician?

3. When did McCartney begin to write songs?

4. How did he feel becoming Sir?

5. When did he meet John Lennon?

6. What kinds of music does he like?

7. Why is he well known?

8. Why did he make his wife a member of the Wings?

A. Sir Paul McCartney is probably the most famous pop musician of the 20th century. Together with John Lennon he formed the Beatles, and since their break-up has had a long solo career. Altogether he has written over 500 songs including Yesterday, the most played pop song of all time. He has recently also written a classical piece called Standing Stone which was premiered in 1997. His wife Linda died of cancer in 1998. He has four children.

B. "In 1957 when I was 15 and he was 16, and we were both still at school. We had a lot in common, we were both mad about music and we both lost our mothers when we were teenagers. My mother had died of cancer the year before and John’s mum was run over by a car a year after we’d met. So there was always that special bond between us."

C. ’It was when I was still at school and John was at art college. We used to write at my house in the afternoon when my dad was working. We had about three hours before my dad got home. John had a secondhand guitar and I played a bit on the piano. We had an old school notebook and I used to write at the top of the page A Lennon and McCartney original. We always said to each other that we"d be the greatest songwriting team in the world, which is funny because that"s exactly what we became. We formed the Beatles in I960."

D. "Usually the Beatles" songs which were my idea weren’t personal but there were some exceptions, for instance, I wrote Let it be about my mother, whose name was Mary. One night, when the Beatles were breaking up and I was feeling very depressed, I had a dream where I saw my mum. It was great to see her again and in the dream she said, "Don’t worry. Everything"ll be all right." It was such a nice dream I woke up and I felt much better and I started to write Let it be. Later I formed Wings and I wrote a lot of songs to my wife Linda."

E. "I persuaded her to do it. I needed her there, we were a partnership and I wanted her with me on the stage. She wasn"t very happy about being in the group at all in the beginning, I suppose because she felt she wasn"t a musician. But for me it was really important. I know a lot of people didn"t like it but that"s their problem.’

F. "It was one of the best days of my life. When I arrived at Buckingham Palace I realized that I’d forgotten my invitation but luckily it didn"t matter. They recognized me. When the Queen touched me on the shoulder with the sword, my daughter Stella who was in the audience started crying. I felt incredibly proud that someone who started life in a poor street in Liverpool had come so far."

G. "Not at all. On the contrary, I’m incredibly proud of them all, because they’re all really creative and talented. Stella, who’s now a fashion designer, will probably end up being more famous than me. Who knows?"

Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 10–17 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). В поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа.

Eliza had laid her child to sleep in the village hotel by the side of the river, before the men came into the same place. Eliza was standing by the window, when she saw Sam. Haley and Andy were two yards behind.

Eliza’s room had a side door to the river. She caught her child, and rushed outside. The trader saw her just as she was running towards the bank. He threw himself from the horse, called loudly to Sam and Andy and rushed after her. A few moments later she was at the water’s edge. With one wild cry she jumped over the current of water on a piece of ice. The huge green mass of ice on which she landed creaked, but she stayed there only a moment. She jumped to another cake of ice. Then to another! And another again! Her shoes were gone. Her stockings were cut away, and blood from her feet marked every step. But she saw nothing, felt nothing, till, as in a dream, she saw the Ohio side, and a man helping her up the bank.

You’re a brave girl!" said the man.

Eliza recognized the voice and face of the man who had a farm not far from her old home.

"Oh, Mr. Symmes! Save me. Please, hide me!" said Eliza.

Why, what’s this?" said the man. Why, it’s Shelby’s girl!’

"My child! This boy! He’d sold him! There is his Master," she said, pointing to the Kentucky bank.

"I’d be glad to do something for you," he said, "but then there’s nowhere I could take you. The best I can do is to tell you to go there," he said, pointing to a large white house which stood by itself, off the main street of the village. "Go there. They’re kind folks. They’ll help you. They’re up to all that sort of thing.’

"Thank you, sir," said Eliza.

She walked firmly away with her son in her arms. The man stood and looked after her.

"Shelby," he thought, "perhaps you’ll say this isn’t the best thing in the world to expect from a neighbour. But what else can I do? If you meet one of my girls in the same trouble, you can pay me back. I don’t like to be a hunter for other folks.’

Haley couldn’t believe what he had seen. When Eliza disappeared up the bank, he turned to Sam and Andy.

The girl’s got seven devils in her, I believe!’ said Haley. "She jumped like a wildcat!"

"Well, now," said Sam, scratching his head. "I hope Master will excuse us. Don’t think I can jump like that, no way!" And he laughed.

You laugh!" said the trader.

"I can’t help it now, Master," said Sam. "She jumps; ice cracks! How she goes!" And Sam and Andy laughed till the tears rolled down their cheeks.

Til make you cry!" said the trader, laying about their heads with his whip. Both ran shouting up the bank, and were on their horses before he was up.

10

Eliza’s child was sleeping when she saw her followers.

11

Eliza escaped through the window.

12