Английский язык грамматический практикум. Лексико-грамматический практикум по английскому языку

Пособие представляет собой справочник по грамматике английского языка и одновременно сборник упражнений с ключами, содержит 25 тематических разделов. Левая сторона разворота книги содержит правила, изложенные в схемах и таблицах, а также упражнения на отработку соответствующих правил, а правая сторона представлена примерами, иллюстрирующими использование правил, и ключами к упражнениям. В пособии использованы преимущества современного метода опоры на родной язык. Материал может применяться как для групповых, так и для индивидуальных занятий.

Задайте вопросы к следующим репликам.

No, Pete and Jane aren’t married
Yes, I usually get up early
No, they don’t know what to do
Yes, he always stays with his friends in summer
No, Ted isn’t a little child
No we aren’t busy now
No I’m not always late for classes
Yes, Pete and Paul are great friends
Yes, we understand you very well
No, he is not at home
No, they aren’t in Moscow
No, we don’t live here
Yes, the book is in the bookcase
No, I don’t hear you
Yes, the children are in the garden
No, you are not late
Yes, you know them

УРОК 1 ВИДЫ ВОПРОСОВ
УРОК 2 МНОЖЕСТВЕННОЕ ЧИСЛО СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ. УКАЗАТЕЛЬНЫЕ МЕСТОИМЕНИЯ ЭТОТ (ЭТИ), ТОТ(ТЕ)
УРОК 3 ПРИТЯЖАТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖ
УРОК 4 МЕСТОИМЕНИЯ
УРОК 5 MUCH/MANY; (A) LITTLE / (A) FEW
УРОК 6 THERE IS / THERE ARE
УРОК 7 НЕОПРЕДЕЛЕННЫЕ МЕСТОИМЕНИЯ SOME, ANY, NO И ИХ ПРОИЗВОДНЫЕ
УРОК 8 ПРИЛАГАТЕЛЬНЫЕ И НАРЕЧИЯ
УРОК 9 МЕСТОИМЕНИЕ OTHER
УРОК 10 ELSE, MORE, STILL, YET
УРОК 11 ТОЖЕ. КРАТКИЕ ПОДТВЕРДИ ТЕЛЬНЫЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ
УРОК 12 КОРРЕЛЯТИВНЫЕ СОЮЗЫ
УРОК 13 ВОСКЛИЦАТЕЛЬНЫЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ
УРОК 14 ПОВТОРЕНИЕ
УРОК 15 ВИДО-ВРЕМЕННЫЕ ФОРМЫ ГЛАГОЛА
УРОК 16 ПОВТОРЕНИЕ
УРОК 17 МОДАЛЬНЫЕ ГЛАГОЛЫ
УРОК 18 КОСВЕННАЯ РЕЧЬ
УРОК 19 СОГЛАСОВАНИЕ ВРЕМЕН
УРОК 20 СТРАДАТЕЛЬНЫЙ ЗАЛОГ
УРОК 21 СОСЛАГАТЕЛЬНОЕ НАКЛОНЕНИЕ
УРОК 22 НЕЛИЧНЫЕ ФОРМЫ ГЛАГОЛА
УРОК 23 СЛОЖНОЕ ДОПОЛНЕНИЕ
УРОК 24 АРТИКЛЬ
УРОК 25 ПОВТОРЕНИЕ

Бесплатно скачать электронную книгу в удобном формате, смотреть и читать:
Скачать книгу Практикум по грамматике английского языка, учебное пособие, Зверховская Е.В., 2016 - fileskachat.com, быстрое и бесплатное скачивание.

  • Теоретическая грамматика, английский язык, курс лекций, учебно-методические материалы, Смолина-Степович Л.Ю., 2018 - Учебно-методические материалы предназначены для студентов направления подготовки 44.03.05 Педагогическое образование (профиль Иностранный язык; Иностранный язык) по дисциплине Теоретическая … Книги по английскому языку
  • Грамматика английского языка, Сборник упражнений, 2 класс, Часть 2, Барашкова Е.Л., 2016
  • Грамматика английского языка, Сборник упражнений, 2 класс, Часть 1, Барашкова Е.Л., 2016
  • ЕГЭ, Английский язык, Теория и практика, Черкасова Л.Н., 2018

Следующие учебники и книги:

  • Все временные формы английского языка, Занимательно и доступно, Пельц С., 2013 - Весело и занимательно о серьезном, совместить полезное с приятным вот основополагающий принцип данного грамматического пособия: серьезные грамматические темы, правила и … Книги по английскому языку
  • Основные правила грамматики английского языка, Basic Grammar Rules, Черницкая Л.А., 2017 - В учебном пособии подробно анализируется система глагольных времен английского языка, неличные формы глагола, категории залога и наклонения. Рассматриваются особенности, касающиеся … Книги по английскому языку
  • Английский язык, Грамматика, Невзорова Г.Д., Никитушкина Г.И., 2017 - Настоящее учебное пособие может быть использовано как для аудиторной работы под руководством преподавателя, так и для самостоятельной работы учащихся, которым … Книги по английскому языку
  • Практическая грамматика английского языка, Качалова К.Н., Израилевич Е.Е., 1998 - Задача настоящего учебника помочь учащимся овладеть как навыками перевода, так и навыками устной и письменной английской речи. Для достижения этой … Книги по английскому языку

Предыдущие статьи:

  • Get it right, говорите правильно по-английски, учебное пособие, Поуви Дж., 2008 - В пособии рассматривается около 120 слов и конструкций английского языка, в употреблении которых русские студенты чаще всего допускают ошибки. Цель … Книги по английскому языку
  • Популярный русско-английский разговорник, английский-без проблем, Шпаковский В.Ф., Шпаковская И.В., 2010 - Популярный русско-английский разговорник это универсальное учебно-практическое пособие для тех, кто не вполне легко владеет английским языком, но хочет чувствовать себя … Книги по английскому языку
  • Английская грамматика и пунктуация, Попова Л.П., 2015 - Книга представляет собой справочник по английской грамматике. Это одно из немногих изданий, в котором грамматический материал изложен максимально доступно, в … Книги по английскому языку
  • Нескучная фонетика английского языка, Петрова С.В., 2005 - Предлагаемый учебник поможет весело, интересно, быстро и легко освоить фонетику и мелодику английского языка, научиться говорить правильно и красиво. Учебник … Книги по английскому языку

Современный английский: практикум по грамматике. Миловидов В.А. — Универсальный сборник упражнений поможет в кратчайшие сроки освоить основные темы английского языка, а также закрепить на практике полученные навыки общения и построения грамотных английских фраз и выражений.

Год: 2017
Издательство: АСТ
Миловидов В.А.
Формат: pdf

Учебник
Скачать
Размер: 19 Мб.

Навыки общения и построения грамотных английских фраз и выражений

Все упражнения распределены по разделам: существительное, глагол, предлоги, артикль и т.п. Вы сможете работать последовательно, продвигаясь от простого к более сложному, или выбрать необходимую для вас тему.

Сборник рассчитан на любой уровень владения языком. Все ответы к упражнениям даются в ключах. Практикум будет полезен для всех, кто изучает английский язык в школах, вузах, на курсах, а также самостоятельно.

Communication and building skills of competent English phrases and expressions

All exercises are organized into sections: noun, verb, prepositions, articles, etc. You can work sequentially, moving from simple to more complex, or to choose the required topic for you.

The collection is designed for any level of language proficiency. All answers to the exercises are given in keys. The workshop will be useful for all those who study English in schools, universities, courses, as well as independently.

Универсальный сборник упражнений

Постройте конструкцию с притяжательным падежом, используя знак апостроф (’):
1. my (nephew) dog; 2. (Julie) new boyfriend; 3. the (men) room; 4. my (sister-in-law) husband; 5. the (women) leader; 6. the (officers) residence; 7. for (goodness) sake; 8. (Jesus) resurrection; 9. the (prince) palace; 10. my (brother-in-law) new automobile; 11. (Clinton) saxophone; 12. the (children) toys; 13. a (three-hour) drive; 14. the (labourers) union; 15. (Burns) employees; 16. (Beethoven) 9th symphony; 17. (Aristotle) yacht; 18. (Aristotle) works; 19. (Bush) daughter; 20. (Andy) girlfriend.

Переведите на английский язык:
1. Дай мне другой карандаш. Я сломал этот. 2. Какие-то другие люди пришли и купили этот дом. 3. Покажи мне другую руку. 4. Мы пошли вдоль Пятой Авеню, остальные пошли вдоль Шестой. 5. Один из моих друзей плавает в реке, другой читает книгу.

Грамматический практикум

Подготовила Ермолова Светлана Фаильевна, учитель английского языка МБОУ СОШ № 12 с углубленным изучением отдельных предметов города Сургута, ХМАО-ЮРГЫ

Пояснительная записка

МЕСТО КУРСА В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ

Данный курс рассчитан на учащихся 9-11-х классов, проявляющих интерес к английскому языку и желающих углубить и расширить знания по предмету.

Данный курс может быть полезен и интересен для учащихся как гуманитарного, так и физико-математического профилей, поскольку является дополнением к учебной программе и ставит своей задачей систематизацию, обобщение и дальнейшее закрепление изученного ранее материала.

Курс включает новые для учащихся знания по английскому языку, не содержащиеся в базовой программе и являющиеся ценными для учащихся, планирующих сдачу английского языка в формате ЕГЭ и в ГИА.

Практическая значимость курса определяется формированием у учащихся грамматических и лексических навыков устной речи. Курс рассчитан на 35 учебных часа (из расчета 1 час в неделю в течение учебного года)

ЦЕЛЬ ИЗУЧЕНИЯ КУРСА – систематизировать, углубить и расширить знания учащихся по грамматике английского языка.

Для достижения данной цели ставятся задачи:

    закрепить грамматические и лексические модели английского языка

    учить строить собственное высказывание, используя более широкий набор грамматических структур и конструкций

    способствовать, формированию у учащихся умений осмысленно использовать в речи сложные грамматические структуры.

МЕТОДЫ И ПРИЕМЫ

Для достижения положительных результатов обучения важное значение имеют методы и приемы, организационные формы учебного процесса. Цели и задачи курса определяют своеобразие применения методов и приемов, используемых на занятиях курса “Грамматический практикум”.

Так как основная цель курса систематизация, углубление и расширение знаний учащихся по грамматике английского языка в старших классах, то считаем целесообразным использовать дедуктивный метод , поскольку

    уровень языковой грамотности, академических умений уже достаточно высок и позволяет эффективно использовать специальную справочную литературу, как в классе, так и при самостоятельной работе;

    грамматические структуры, изучаемые на продвинутом уровне, достаточны сложны, и их вряд ли можно понять самостоятельно, а если и возможно, то временные затраты будут непозволительно велики;

    в старшей школе акцент делается на дальнейшее развитие автономности учащихся, формирование умений самостоятельно преодолевать возникающие трудности, проводить самооценку и коррекцию полученных знаний и умений.

Структурный метод, предполагающий длительную и специальную отработку грамматической структуры, а так же формирование динамического стереотипа, то есть готовности и способности автоматизировано употреблять готовую грамматическую структуру. Но поскольку обучение грамматике не является самоцелью, основным методом обучения будет являться коммуникативный метод , который дает возможность тренировать заданную языковую форму в естественных речевых условиях.

Приемы для создания учебно-речевых ситуаций при семантизации грамматических явлений:

    использование реальных предметов и физических действий для раскрытия сущности явления;

    привлечение воображаемых действий для передачи значения того или иного явления;

    использование переводных языковых средств семантизации грамматических структур в виде перевода – толкования, объяснения, сравнения.

ОЖИДАЕМЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ ОБУЧЕНИЯ

В процессе обучения по данному курсу учащиеся систематизируют, углубляют и расширяют знания по грамматике английского языка.

В результате работы над курсом учащиеся будут знать : теоретические основы английской грамматики на более высоком уровне. Будут уметь : строить собственное высказывание, используя широкий набор грамматических структур; осмысленно использовать в речи сложные грамматические структуры.

ФОРМЫ КОНТРОЛЯ УЧЕБНЫХ ДОСТИЖЕНИЙ УЧАЩИХСЯ ПО ДАННОМУ КУРСУ

Измерителями учебных достижений учащихся являются:

    результаты тестирования после каждой изученной грамматической темы;

    умение решить сложную коммуникативную задачу на продуктивном уровне.

Формы текущего контроля могут быть:

    устный опрос по изученной грамматической теме;

    мини – тесты;

    работа в парах, группах по решению заданных речевых задач с использованием изученных грамматических структур.

Формой итогового контроля будет являться итоговый тест по всем изученным темам.

ТЕХНОЛОГИИ ОБУЧЕНИЯ

В процессе реализации данного курса используются следующие технологии:

    обучение в сотрудничестве;

    личностно - ориентированный подход;

    индивидуализация.

СТРУКТУРА ЗАНЯТИЙ

Раздел I. Морфология включает 22 занятия.

Раздел II. Синтаксис включает 13 занятий.

Раздел I знакомит учащихся с языковой системой языка, объединяющий грамматические классы слов, а также принадлежащие этим классам грамматические категории и формы слов.

Раздел II знакомит учащихся со способами соединения слов (и их форм) в словосочетания и предложения, соединение предложений в сложные предложения, способы создания высказываний.

Морфология

Имя существительное

Число имен существительных. Образование множественного числа имен существительных. Случаи отклонения от правила образования множественного числа существительных. Притяжательный падеж.

Неопределенный артикль. Особые случаи употребления неопределенного артикля. Определенный артикль. Особые случаи употребления определенного артикля.

Имя прилагательное

Имя числительное

Образование количественных и порядковых числительных. Чтение хронологических дат и обозначение времени.

Местоимение

Разряды местоимений. Личные местоимения.

Притяжательные местоимения. Возвратные местоимения. Неопределенные местоимения.

Времена группы Simple

Образование Present Simple. Употребление Present Simple. Образование Past Simple. Употребление Past Simple. Образование Future Simple. Употребление Future Simple.

Времена группы Continuous

Образование Present Continuous. Употребление Present Continuous. Образование Past Continuous.

Употребление Past Continuous. Образование Future Continuous.

Времена группы Perfect

Образование Present Perfect. Употребление Present Perfect. Образование Past Perfect. Употребление Past Perfect. Образование и употребление Future Perfect.

Времена группы Perfect Continuous

Образование и употребление Present Perfect Continuous. Образование и употребление Past Perfect Continuous. Образование и употребление Future Perfect Continuous.

Пассивный залог

Особенности употребления страдательного залога в английском языке. Формы Simple Passive. Формы Continuous Passive. Формы Perfect Passive.

Модальные глаголы

Модальные глаголы: can, must, may, should, ought, need.

Согласование времен

Правила согласования времен в английском языке.

Неличные формы глагола.

Инфинитив

Общее понятие об инфинитиве. Образование и употребление форм инфинитива.

Герундий

Общее понятие о герундии. Образование и употребление герундия. Функции герундия в предложении и способы перевода герундия на русский язык.

Причастие

Общее понятие о причастии. Образование форм причастия. Participle I. Participle II. Функции причастий в предложении.

Синтаксис

Утвердительное предложение

Главные члены предложения. Подлежащее. Формальное подлежащее. Сказуемое. Согласование сказуемого с подлежащим. Второстепенные члены предложения. Порядок слов в утвердительном предложении

Вопросительное предложение

Общие вопросы. Специальные вопросы. Вопросы к подлежащему. Альтернативные вопросы. Разделительные вопросы.

Повелительное предложение.

Восклицательное предложение

Образование и употребление повелительных

предложений.

Образование и употребление восклицательных предложений.

Сложное дополнение

Общее понятие о сложном дополнении. Сложное дополнение с глаголами физического восприятия и ощущений. Сложное дополнение с модальными глаголами.

Условные придаточные предложения I типа.

Условные придаточные предложения II типа.

Условные придаточные предложения III типа.

Прямая и косвенная речь

Правила изменения прямой речи в косвенную.

Вопросы в косвенной речи. Повелительные предложения в косвенной речи.

Словообразование

Образование слов при помощи суффиксов и префиксов. Наиболее употребительные суффиксы и префиксы и их значение. Конверсия.

Словосложение.

КАЛЕНДАРНО – ТЕМАТИЧЕСКИЙ ПЛАН

Тема раздела

Тема занятия

Морфология

Имя существительное

Множественное число

существительных. Притяжательный падеж существительных

Неопределенный артикль. Определённый артикль.

Имя прилагательное

Степени сравнения прилагательных

Имя числительное

Образование порядко-

вых и количественных

числительных

Местоимение

Разряды местоимений

Present, Past и Future

Present, Past и Future

Present, Past и Future

Present, Past и Future

Simple, Continuous,

Модальные глаголы

can, must, ought, may,

Правила согласования

Неличные формы глагола

Образование и употре-

бление инфинитива

Образование и употре-

бление герундия

Образование и употре-

бление причастия

Синтаксис

Предложение

Утвердительное

предложение

Вопросительное

предложение

Отрицательное предложение

Повелительное предложение.

Восклицательное предложение

Сложное дополнение

Условные придаточные предложения

Условные придаточные предложения

Условные придаточные предложения

Прямая и косвен-

Правила изменения прямой речи в косвенную

Словообразование

Способы словообразования в английском языке

Итоговый тест

Контроль грамматических навыков

СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ, ИСПОЛЬЗОВАННОЙ ПРИ СОСТАВЛЕНИИ ДАННОЙ УЧЕБНОЙ ПРОГРАММЫ

1. Беляева М.А. Грамматика английского языка. – М.:

Высшая школа, 1975.

2. Дубровин М. Путеводитель по английской грамматике. – М.:

Начала – Пресс, 1992

3. Новицкая Т.М., Кучин Н.Д. Практическая грамматика английского

языка. – М.: Высшая школа, 1983.

4. Пассов Е.И. Основы коммуникативной методики. – М.: Русский

5. Рогова Т.В., Верещагина И.Н. Методика обучения английскому

языку на начальном этапе. – М.: Просвещение, 1998

6. Рязанова Н.К., Смолина М.И. Времена английского глагола. – М.:

Просвещение, 1983

7. Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам. Базовый

курс лекции. – М.: Просвещение, 2002

ОСНОВНЫЕ ПОСОБИЯ ДЛЯ УЧАЩИХСЯ

1.Грамматические справочники

2.Дидактический раздаточный материал

4. Грамматические таблицы

5. Таблица неправильных глаголов

Английский язык

Грамматический практикум

Прежде чем выполнять грамматические упражнения и тесты, внимательно изучите соответствующие грамматические таблицы: Table 1 (Артикль), Table 2 (Существительное), Table 3 (Наречие), Table 4 (Прилагательное), Table 5 (Числительное), Table 6 (Местоимение), Table 7 (Предлог), Table 8 (Глагол, активный залог), Table 9 (Глагол, пассивный залог), Table 10 (Модальные глаголы), Table 11–16 (Неличные глагольные формы); раздел «Словообразование».

2. (We) … son goes to school.

3. (You) … sister is young.

5. (He) … name is John.

Ex

2. She lives near (we, us).

Ex

4. Help … , please.

5. He always makes dinner …

7. They can do it …

Ex .4.

Ex . 5. Скажите по-английски:

Ex. 6. Ответьте на вопросы:

2. When were you born?

Ex

Ex .8. Перепишите следующие предложения, вставляя данные в скобках существительные в единственном или множественном числе:


(story, stories)


(family, families)


(country, countries)


(puppy, puppies)


(baby, babies)

Ex

Ex . 10. Употребите прилагательные и наречия, данные в скобках, в нужной степени сравнения:

1. My brother is much … than myself (young).

2. The opera theatre is one of … buildings in the city (beautiful).

3. The sound grew …and … (faint).

4. The party was not so … as I had expected (gay).

5. I have no one … than you (near).

6. What is the … news (late)?

7. Yesterday I came home … than usual (late).

8. Ann sings far … than Nina (well).

9. I like this picture … of all (well).

Ex Present Indefinite :

1. He … a good student.

2. They … old friends.

3. I … a teacher.

5. The weather … good today.

6. The sky … clear.

7. We … both students.

8. Mr Smith … sick today.

9. She and I … cousins.

Ex. 12. Напишите следующие предложения в вопросительной и отрицательной формах:

1. They are in Europe now.

2. She is a clever girl.

3. It is cold today.

4. He is in his office now.

5. They are members of the country club.

6. Both sisters are tall.

7. John is angry with you.

8. She is a good tennis player.

9. The stamps are in my desk.

10. She is a good teacher.

Ex . 13. Заполните пропуски глаголом to have , употребляя соответствующую форму в Present Indefinite :

1. She … one sister and two brothers.

2. We … a large library at school.

3. They … a new car.

4. She … green eyes.

5. Helen … a headache.

6. The secretary … a new typewriter.

7. Mr Smith’s office … three large windows.

8. We … many friends in Moscow.

9. Both brothers … red hair.

10. Harry’s dog … a long tail.

11. He and I … many things in common.

Ex. 14. Употребите глаголы to be или to have в нужной форме:

2. How old … you? I … 17.

Ex. 15. Преобразуйте предложения, употребляя оборот there is / are :

a) 1. This city has many monuments. 2. Our town has no theatres. 3. This family has two children. 4. Our group has many good pupils. 5. Every week has seven days and every year has twelve months. 6. She has a lot of English books in her library.

b) 1. The dog is in the room. 2. The children are in the yard. 3. The students are in the laboratory. 4. The car is near the house. 5. The bench was under the tree. 6. A lot of people will be at the stadium tomorrow.

Ex . 16. Употребите оборот there is / are в следующих предложениях:

1. … a new moon tonight. 2. … someone at the door. 3. … a lot of students absent today. 4. … three lamps in the room. 5. … two large windows in the room. 6. But … only one door. 7. … a lot of English classes in our school. 8. … nobody in the room now. 9. … no one at home. 10. … twelve months in a year. 11. … a letter for you on the table. 12. … several beautiful parks in this city.

Ex. 17. Употребите глаголы, данные в скобках, в Present Indefinite :

1. We (read) the newspaper in class every day.

2. He always (prepare) his homework carefully.

3. We always (play) tennis on Saturdays.

4. She (speak) several foreign languages.

5. The children (play) in the park every afternoon.

6. Helen (work) very hard.

7. They (take) a lot of trips together.

8. We always (travel) by car.

9. I (eat) lunch in the cafeteria every day.

IV . Чтение

Тексты для чтения:

Text I. Our classroom

Прослушать

We are in our ↘classroom. We are at an English ↘lesson. The classroom is ↗light and ↘clean. There is much ↘air in the room. The ceiling is ↗white, the walls are ↗blue, the door and the floor are ↘brown. Theyare↘not yellow.

There is a ↘blackboard in the room. It is on the ↘wall. It is big and ↘nice. There are many tables and ↘chairs there. Is there a ↗map on the wall? ↘No, there ↘isn’t. There is no ↘map on the wall. There is a ↘picture there. It is a picture of a ↘town.

How many chairs and ↘tables are there in the room? There are ten ↗tables and twenty ↘chairs there. They are ↘brown. There is a ↘bookcase there, too. It is full of Russian ↘books. There are a few ↘English books there, ↘too.

Text II. My flat

Прослушать

My "flat is in the "centre of ↘Minsk. There are "four ↘rooms in it: "two ↗bedrooms, | a ↗dining room and a ↘study. They are "good and ↘clean. Be↗sides| there is a "bathroom and a ↘kitchen.

"In the ↗dining room | there is a ↗table | which is in the "middle of the ↘room. There are some ↗chairs, | some ↗armchairs, a ↗cupboard and a "↘sofa. The "table is ↘round. There is a "vase with ↘flowers on it.

My "favourite "room is the ↘study. There are "many ↗bookcases "full of "interesting ↘books. "Some are in the "English ↘language. The "bedrooms are "very ↘light. There is "much ↘air in them.

"In my ↗bedroom there is a ↘bed with a night-table near it | and a ↘wardrobe. "On the ↗floor there is a "small" ↘carpet.

"Are there any "pictures in your ↗bedroom? No, there "aren’t ↘any. There are "some in the ↘dining-room. "Is there "anything on the "walls of your ↗study? Yes, there is a "map on the ↘wall. "Is there "anybody at ↗home now? I’m afraid there is ↘nobody at home, they are "all at "↘work now.

Text III. At home

Прослушать

At ↗night |when I "feel ↗tired and ↗sleepy, | I "go "up to my ↗bedroom | and "switch "on the e↗lectric ↘light. I "take "off my ↗shoes, | "undress | and "put "on my py↘jamas. "Then I "get into ↗bed | and "switch "off the ↘light. "After a ↗few minutes | I "falla↘sleep. I "sleep the ↗whole "night ↘through.

"Punctually at "seven "thirty in the ↗morning | the a"larm clock ↗rings and "wakes me ↘up. I "get "out of bed, |"put "on my "dressing-gown and slippers and go into the bathroom, where I turn on the hot and cold water taps. I wash my face and neck and clean my teeth. Then I turn off the taps and have my bath. Sometimes I have a shower. Then I dry myself with a towel and get dressed.

Text IV. Mr Payne goes shopping

Прослушать

Mr "Roger "Payne lives in ↘London. He is a "teacher of ↘English. He "teaches "English to "foreign ↗students at St. "Giles "School of ↘Languages. Mr "Payne has four "classes "four "times a ↘week. He likes teaching English to foreign students at St. Giles School of Languages. Mr Payne has four classes four times a ↘week. He ↘likes teaching English.

Mr "Payne has a ↗wife, a ↗daughter and a ↘son. His "wife, "Grace ↗Payne, is a "teacher ↘too. She "teaches "French at "London Uni↘versity. His "daughter "Jane is fif↗teen and his "son ↗Dick is ↘twelve. They are at compre↘hensive school.

"Mrs ↘Payne "usually goes "shopping on ↗Monday and ↘Wednesday. Mr ↗Payne goes "shopping on "Saturday ↘morning.

It is ↘Saturday today. Mr "Payne is "going ↘shopping now. He "usually "goes to the supermarket. He can "buy all they ↘need there. He "walks along the ↗counters and "puts his "purchases into the ↘busket. He "buys "two "white ↗loaves and "one ↘rye loaf. The "bread is always fresh there. "Then he "buys some ↗meat, ↗fish, ↗bacon, ↗sausage and ↘cereals. He "also buys "vegetables and fruit; po↗tatoes, to↗matoes, ↗cucumbers, ↗apples, ↗oranges and ↘lemons.

Today Mr Payne must go to a department store. Tomorrow is his son’s birthday. Dick is inviting a few friends to his birthday party. Mr Payne must buy a present for his son. He wants Jane to go to the department store with him.

They are going to a big department store in Oxford Street. There are a lot of departments in the store: women’s clothes, men’s clothes, shoes, sports goods, leather goods and so on.

On the ground floor Mr Payne buys a tie and Jane buys a pair of gloves. Then they go to the second floor, to the Men’s Department and buy a blue sweater for Dick. Dick likes that colour. They also buy a box of paints for him. They are very tired. Now they can go to a cafe and have tea.

Прослушать

Look. Look at the cook. Look at the cook, she would put the pudding on the table. Look at the cook, she would put the pudding on the table if she could.

Two. Two of you. Two of you admired the moon. Two of you admired the moon in June. It’s true that two of you admired the moon in June.

I observed. I observed an absurd person. I observed the absurd person and I heard her. I observed the absurd person and I heard her recite the verses. When I returned I observed the absurd person and I heard her recite the verses.

Don’t go. Don’t go slow. Don’t go slowly, Joe. Don’tgo slowly, Joe, there’s no snow. Don’t go slowly, Joe, there’snosnow on the road.

Dear me. Dear me, I fear. Dear me, I fear I really hear. Dear me, I fear I really hear the deer quite near.

There’s a flower. There’s a flower near the tower. There’s a flower near the tower, it’s ours.

My sister. My sister and Tim. My sister and Tim will visit Jim. My sister and Tim will visit Jim who lives in a big city. My sister and Tim will visit Jim who lives in a big city, and they will eat fish and sing.

Fat man. That fat man. That fat man with a black hat. That "fat man with a black hat in his hand. That fat man with a black hat in his hand sat in a tram. That fat man with ablack(hat in his hand who sat in the tram was not my dad.

I can’t. I can’t laugh. I can’t laugh and dance. I can’t laugh and dance in grass. I can’t laugh and dance in grass in my aunt’s garden after dark.

It’s not. It’s not my fault. It’s not my fault that she called. It’s not my fault that she called Paul’s daughter. It’s not my fault that she called Paul’s daughter who played with a ball in the hall.

Noise. Noise annoys. Any noise annoys. Any noise annoys any oyster. Any noise annoys an oyster but the noisy annoys an oyster most.

Контрольные задания

1-я точка контроля

По истечении первых двух месяцев с начала занятий необходимо выполнить следующие задания и выслать их по адресу: 630126, г. Новосибирск, ул. Выборная, 132, УМО; или control @ iode . nspu . ru ; или загрузить данный файл с выполненными заданиями прямо на сайт (специальная форма внизу страницы):

1. Письменно выполните упражнения 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 12, 15, 17 (с. 78–82).

2. Закончите диалоги.

А . – How do you do?

– ………………….

– Let me I introduce myself.

– ………………….

– Pleased to meet you.

– ………………….

– I hope to see you again soon.

– ………………….

B. – Hi, how are you?

– ………………….

– Fine, thanks. How are you?

– ………………….

– Not well, I ’ m afraid.

– ………………….

– ………………….

3. Переведите диалог на английский язык.

– Привет. Как дела?

– Прекрасно. А как у тебя?

– Не жалуюсь.

– Рад(а) слышать. Передай привет своей маме.

– Спасибо, передам.

Модуль II .

Контрольные задания

2- ая точка контроля.

1. Письменно выполните упражнения 5, 9, 11, 14, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 37, 38.

Ex . 5. Скажите по-английски:

Ex . 9. Образуйте сравнительную и превосходную степени следующих прилагательных:

1. Tall, long, short, hot, cold, nice, large, big, wide, strong, happy, warm, high, heavy, low hard, busy, easy, bright.

2. Interesting, comfortable, important, necessary, beautiful, famous, pleasant, popular, wonderful, active, careful.

Ex . 11. Заполните пропуски глаголом to be, употребляя соответствующую форму в Present Indefinite :

1. He … a good student.

2. They … old friends.

3. I … a teacher.

4. John … absent from class today.

5. The weather … good today.

6. The sky … clear.

7. We … both students.

8. Mr Smith … sick today.

9. She and I … cousins.

Ex. 14. Употребите глаголы to be или to have в нужной форме:

1. There is no school in this village and the children go to the school which … two miles away.

2. How old … you? I … 17.

3. … you English lessons twice a week? – Yes, we …

4. I … no time to help you yesterday. I … very sorry about it.

5. We … a conference tomorrow. So I … busy with my report today.

6. My sister … a second-year student of the Law Faculty.

7. What ... you fond of? My hobby … drawing.

8. Will you … any lectures tomorrow?

9. Physics … my favorite subject at school.

10. He … a lot of trouble with his car yesterday.

11. My grandfather … short grey hair but my grandmother’s hair … long and thick.

12. Your glasses … on the table.

Ex. 18. Употребите глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite :

1. We (work) in our garden all day yesterday.

2. I (listen) to the radio until twelve o’clock last night.

3. He always (want) to learn English.

4. Ann and I (talk) over the telephone yesterday.

5. I (forget) to bring my notebook to class yesterday.

6. The telephone (ring) twice but no one answered it.

7. George (think) about his troubles continuously.

8. Last year Professor Johnes (teach) us both English and mathematics.

9. I (lose) my English book yesterday but (find) it later.

Ex. 19. Употребите глаголы, данные в скобках, в Future Indefinite :

1. Helen (find) the book which you need.

2. They (see) us tomorrow.

3. I (finish) the work in April.

4. The shops (close) at noon today.

5. We (arrive) at three o’clock.

6. She (tell) you all about it.

7. We (spend) two months in the South.

8. The plant (die) because of lack of sunshine.

9. The meeting (begin) at eight o’clock.

10. The film (last) an hour.

Ex . 20. Поставьте глагол в the Past и the Future Indefinite , употребляя соответствующие индикаторы времени:

1. He plays tennis twice a week.

2. She learns French and German.

3. We keep our car in the garage.

4. They often make mistakes.

5. I help my mother about the house.

6. They do their shopping every day.

7. We go to the University by metro.

8. The classes begin at 8.

9. I stay at school till 2 o’clock.

10. It often rains in October.

11. Tom gets excellent marks in English.

Ex. 22. Раскройте скобки , употребив Present Indefinite:

1. Nurses (look) after patients in hospitals.

2. Ann plays the piano, but she (not, play) it very well.

3. In Britain most shops (close) at 5.30 p. m.

4. At night when it (get) dark, they (switch) on the TV or the radio and (listen) to music.

5. Mr Brown often (go) to the cinema but his wife (not to go) very often. She (prefer) to stay at home and to watch TV.

Ex. 23. Употребите глаголы, данные в скобках, в Present Continuous :

1. I see that you (wear) your new suit today.

2. Listen! Someone (knock) at the door.

3. The bus (stop) for us now.

4. Please, be quiet! The baby (sleep).

5. The leaves (begin) to fall from the trees.

Ex. 24. Употребите глаголы, данные в скобках, в Past Continuous :

1. When you telephoned, I (have) dinner.

2. The baby (sleep) soundly when I went to wake him.

3. She (talk) with Mr Smith when I saw her in the hall.

4. The accident happened while they (travel) in the South.

5. When I got up this morning, the sun (shine) brightly.

Ex. 25. Употребите глаголы, данные в скобках, в Future Continuous:

1. I (wait) on the corner for you at the usual time tomorrow morning.

2. It probably (rain) when you get back.

3. If you come before six, I (work) in my garden.

4. At this time tomorrow afternoon I (take) my final English examination.

5. If we go there now, they (have) dinner. But if we go later, they (watch) television.

Ex предложения на русский язык :

Ex

2. Закончите диалоги.

A) – Thank you

………… . I am glad I could help.

B) - Hi, how are you?

- ……………………

Fine, thanks. How are you?

- ……………………..

Let’s go to the university together

…………………………..

- ……………………………

3. Переведите диалоги на английский язык.

A) - Привет! Как дела?

Хорошо, спасибо. А у тебя?

Не жалуюсь.

Давай сходим в театр в субботу.

Звучит заманчиво, но боюсь не смогу. Давай пойдём в воскресенье.

Ладно. Пока. До воскресенья.

Передай привет сестре.

Спасибо, передам.

4. На основе Text I. P. 92 составьте рассказ о себе и своей семье.

Письменно выполните Ex.3 p.

Ex .3. Вставьте вместо точек нужное по смыслу местоимение:

1. I have lost … pen, may I take …?

2. If you’ve left … dictionary at home, you may take …

3. These pencils are…, take … if you want.

4. Help … , please.

5. He always makes dinner …

6. We have very many relatives in … native town.

7. They can do it …

8. … of you knows his address?

9. There is … butter on the table, but there isn’t … milk.

Контрольные задания

3- ая точка контроля.

1. Письменно выполните грамматические упражнения 27,28,29,30,31

Ex. 27. Употребите глаголы, данные в скобках, в Present Perfect :

1. I (speak) to him about it several times.

2. We (learn) many new words in this course.

3. He (make) that same mistake several times.

4. I (hear) that story before.

5. I am afraid that I (lose) my car keys.

Ex. 28. Употребите глаголы, данные в скобках, в Past Perfect :

1. I was sure that I (see) the man before.

2. I asked him why he (leave) the party so early.

3. It was clear that he (give) us the wrong address.

4. The teacher corrected the exercises which I (prepare).

5. He knew that he (make) a serious mistake.

Ex. 29. Употребите глаголы, данные в скобках, в Future Perfect:

1. I am sure they (complete) the new road by June.

2. He says that before he leaves he (see) every show in town.

3. By the time you arrive, I (finish) reading your book.

4. I (be) in this country two years next January.

5. A year from now he (take) his medical examinations and (begin) to practice.

Ex. 30. Поставьте предложения в отрицательную и вопросительную формы:

1. They have received a new flat this year.

2. She has been to Italy.

3. They have already heard the news.

4. I have known his father.

5. He had worked at a plant before the army.

6. We had studied German before we began to study English.

7. She had written the letter by 5 o’clock.

8. The children will have done their homework before their parents come home.

9. It will have stopped raining by noon.

Ex Past , а затем в Future Perfect , Future Continuous

2. Закончите диалоги.

… …………………

Is this Mr. Smith?

……………………..

My name is Brown. Could I leave him a message?

…………………………..

Could you ask Mr. Smith to call me back?

……………………………

…………………………….

3. Выполните лексические упражнения 1-8 письменноP.98-101.

Ex. 1. Раскройте скобки и употребите данные личные местоимения в притяжательном падеже:

1. (He) … composition is very interesting.

2. (We) … son goes to school.

3. (You) … sister is young.

4. (They) … knowledge of the subject is very poor.

5. (He) … name is John.

6. (I) … family lives in Kiev.

7. (She) … friends often visit her.

Ex . 2. Употребите нужную форму личных местоимений:

1. I often see (they, them) in the bus.

2. She lives near (we, us).

3. (We, us) always walk to school together.

4. He teaches (we, us) English.

5. She sits near (I, me) during the lesson.

6. I always speak to (he, him) in English.

7. What is the matter with (he, him) today?

8. He explains the lesson to (we, us) each morning.

9. There are some letters here for you and (I, me).

10. I know (she, her) and her sister very well.

Ex .3. Вставьте вместо точек нужное по смыслу местоимение:

1. I have lost … pen, may I take …?

2. If you’ve left … dictionary at home, you may take …

3. These pencils are…, take … if you want.

4. Help … , please.

5. He always makes dinner …

6. We have very many relatives in … native town.

7. They can do it …

8. … of you knows his address?

9. There is … butter on the table, but there isn’t … milk.

Ex .4. Прочтите и переведите следующие предложения:

3. Jack London was born on the 12th of January 1876 and died in 1916.

Ex . 5. Скажите по-английски:

Ex. 6. Ответьте на вопросы:

1. When do we celebrate the first day of spring (Victory Day, New Year’s Day, Christmas, Women’s Day, May Day, Cosmonautics Day, Independence Day)?

2. When were you born?

3. When was your father (your mother, your sister, your friend, your cousin) born?

Ex . 7. Прочтите вслух следующие существительные, запишите форму их множественного числа:

carpet, glass, photo, box, lady, wife, valley, thief, man, woman, child, foot, tooth, life, handkerchief, tomato, scarf, sheep, deer, information, fish, coat.

Ex . 8. Перепишите следующие предложения, вставляя данные в скобках существительные в единственном или множественном числе:

1. Ann’s father told some funny circus … The funniest … was about a giant clown.
(story, stories)

2. Many … live in an apartment house. Tom’s … lives on the fourth floor.
(family, families)

3. Do you know the name of this …? The travellers will see many …
(country, countries)

4. Ben’s dog has five brown … Оne little … has a flat nose.
(puppy, puppies)

5. Small … laugh and play. Jack’s … has a new toy.
(baby, babies)

4. На основе TextI. P. 97 составьте рассказ освоей квартире.

МОДУЛЬ IV

Контрольные задания

4- ая точка контроля.

1.Письменно выполните грамматические упражнения

32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41

Ex . 31. Поставьте глагол в главном предложении в Past , а затем в Future Perfect , Future Continuous сделайте необходимые преобразования в придаточном предложении:

1. We were translating the text when you came.

2. They were writing a dictation when I entered the classroom.

3. The students were taking their exams from 9 till 12 o’clock.

4. He was having a shower when the telephone rang.

5. The boys were playing football when it began to rain.

Ex . 32. Проанализируйте употребление модальных глаголов в следующих контекстах:

1. Nick can run long distances. 2. He can speak many foreign languages. 3. You can join our group. 4. I must excuse myself. 5. You mustn’t park the car here. 6. The boy must see a doctor. 7. You may keep my book for a week. 8. Drivers may go at 60 kilometers an hour here. 9. You may stay at your friends’ over the weekend. 10. It may be cold. Take your coat. 11. Jack shouldn’t have laughed at John. 12. John ought to be more careful in the future. 13. You needn’t buy bread. We have some at home. 14. You needn’t have done this. It was useless. 15. I have to take a taxi in order not to be late. 16. We had to wait as the manager was out. 17. Robert is to take his exams next month. 18. We are to meet at 5 o’clock.

Ex. 33. Переведите следующие предложения на русский язык, обращая внимание на модальный глагол must :

1. Her English is very poor, she must study very hard.

2. They must spend more time on their English.

3. You must help her in every way possible.

4. We must learn at least ten new words every day.

5. He must leave at once.

6. The students must do their homework regularly.

7. You must do this important work quickly.

Ex. 34. Напишите следующие предложения в вопросительной и отрицательной формах:

1. We must tell her this news. 2. He may smoke here. 3. She can speak English perfectly. 4. The students must translate the text at home. 5. We can go to the theatre tonight. 6. We shall be able to help them. 7. They had to wait for a long time 8. His friend couldn’t get this book. 9. You were allowed to take this book home. 10. May I go home now? 11. They were allowed to come at four.

Ex. 35. Заполните пропуски модальными глаголами или их эквивалентами:

1. She … play chess well. 2. … I take your pen? 3. … I ask you a question? 4. You not talk at the lesson. 5. He … not speak English last year. 6. My sister … not play the piano two years ago, but now she …. 7. You … get this novel in our library. 8. I … go to the library today to prepare for my report at the conference. 9. … you do me a favour?

Ex . 36. Замените в следующих предложениях действительный залог страдательным. Переведите предложения на русский язык :

1. The audience enjoyed the concert very much.

2. The little boy ate the cake.

3. The teacher corrects our exercises at home.

4. They started a dancing class last week.

5. Everybody will see this film soon.

6. The teacher returned our written work to us.

7. Mr Smith will leave the tickets at the box-office.

8. The students translate texts during the lessons.

Ex . 37. Замените в следующих предложениях страдательный залог действительным. Переведите предложения на русский язык :

1. The entire city was destroyed by the fire.

2. The lecture was attended by many people.

3. The book will be published in spring.

4. The class is taught by Mr Smith.

5. It was designed by a French engineer.

6. This book is always read by the students of the first course.

7. The letter was left on the table.

8. The house was struck by lightning.

9. The cries of the child were heard by everyone.

Ex . 38. Напишите следующие предложения в вопросительной и отрицательной формах:

1. The first prize was won by John.

2. Our exercises are corrected each night by the teacher.

3. The mail is delivered at ten o’clock.

4. The construction of the bridge will be finished this year.

5. The contract will be signed tomorrow.

6. His report was listened to with great interest.

7. The film is much spoken about.

8. All the letters are looked through by the secretary.

9. All these books were published by this publishing house.

Ex . 39. Переведите следующие предложения на русский язык, обращая внимание на Participle I и Participle II :

1. Finished with his breakfast, he remained for some time at the table, looking through the newspapers.

2. Before solving the problem, they had to consult the expert.

3. The leaves touched by the morning sun began to come out.

4. The flowers standing in the vase were brought by the pupils.

5. Writing a letter I heard a knock at the door.

6. I like pictures painted by this artist.

7. When asked about it, she couldn’t give a definite answer.

8. Engineers working at big plants in our country are trained at our institute.

Ex . 40. Переведите следующие предложения на русский язык, обращая внимание на форму глагола придаточных предложений:

1. He said that he had read this book twice.

2. We thought that the results of your work would be better.

3. The boy said that he was only eight years old.

4. I knew that he would refuse to help me.

5. He was sure that I should come in time.

6. She thought that the letter had been written by her friend.

7. They said that it had been raining from five till seven.

8. She said that she could not give me this book because she had promised to give it to her sister.

Ex . 41. Поставьте глагол в главном предложении в Past Indefinite и сделайте необходимые преобразования в придаточном предложении:

He says that he knows them well.

He said that he knew them well.

1. He is sure that she is in Moscow now.

2. He says that she is in Moscow now.

3. He says that the classes begin at 2 o’clock.

4. I think that she is ill.

5. We know that she is ill.

He says that she went to the Crimea.

He said that she had gone to the Crimea .

1. I know that he lived in Kiev.

2. He says that they met in Moscow.

3. I am sure that the students were in the library.

4. I hope that they knew about it.

5. I think that they were busy.

She says that she will go to the cinema.

She said that she would go to the cinema .

1. They say that they will leave for London.

2. She says that she will buy this coat.

3. We know that we shall discuss this question.

4. We hope that they will help us to do this work.

5. We think that we shall have our holidays in January.

2.Переведите диалог письменно с русского на английский. Стр.109

3.Выполните лексические упражнения 1-4 письменноP. 105-106.

Ex. 1. Раскройте скобки и употребите данные личные местоимения в притяжательном падеже:

1. (He) … composition is very interesting.

2. (We) … son goes to school.

3. (You) … sister is young.

4. (They) … knowledge of the subject is very poor.

5. (He) … name is John.

6. (I) … family lives in Kiev.

7. (She) … friends often visit her.

Ex . 2. Употребите нужную форму личных местоимений:

1. I often see (they, them) in the bus.

2. She lives near (we, us).

3. (We, us) always walk to school together.

4. He teaches (we, us) English.

5. She sits near (I, me) during the lesson.

6. I always speak to (he, him) in English.

7. What is the matter with (he, him) today?

8. He explains the lesson to (we, us) each morning.

9. There are some letters here for you and (I, me).

10. I know (she, her) and her sister very well.

Ex .3. Вставьте вместо точек нужное по смыслу местоимение:

1. I have lost … pen, may I take …?

2. If you’ve left … dictionary at home, you may take …

3. These pencils are…, take … if you want.

4. Help … , please.

5. He always makes dinner …

6. We have very many relatives in … native town.

7. They can do it …

8. … of you knows his address?

9. There is … butter on the table, but there isn’t … milk.

Ex .4. Прочтите и переведите следующие предложения:

3. Jack London was born on the 12th of January 1876 and died in 1916.

4.На основе TextI. P. 104 составьте рассказ освоёмрабочем дне.

ЭКЗАМЕНАЦИОННЫЕ ЗАДАНИЯ

1.Письменно переведите текст «Novosibirsk» стр. 109

2.Письменно переведите текст «OurUniversity» стр. 115

3.Грамматическиетесты

1.I saw Tom only (a few, a little) days ago.

2.How (much, many) does this coat cost?

3.Would you like (a, the, -) glass of milk?

4.The problem was (serious) than we expected.

5.There are (many, a lot, few) of tourists visiting the town in summer.

6.He often visits his parents on (-, a, the) Sundays.

7.She is (good) secretary that has ever worked here.

8.I know (nothing, anything) about economics.

9.That car isn"t (our, ours).

10.She didn"t tell (somebody, anybody) about her plans.

11.Do you hear (anything, something)? - Yes, I (hear) soft music.

12.Your English is (good) than mine.

13.They went on holidays with a friend of (their, theirs).

14.This is (difficult) problem which I"ve ever solved.

15.I"m afraid I could do it (bad) than you.

16.In my opinion, Swan Lake is (good) ballet I"ve ever seen.

17.Do you remember (happy) day in your life?

18.I (see) a very good film last year.

19.What film (be) on now?

21.I"ll be surprised if you (pass) your exams successfully.

22.Maggy(look) like her father.

23.When you (return) home, you will see a lot of changes.

24.If you take the medicine, you (feel) better.

25.They (speak) only English in class.

26.A big car (use) a lot of petrol.

27.I was very surprised when I (meet) him there.

28.What time you (come) home from school?

29.I thought the film (be) a big success. It is much spoken about.

30.When they (get married)? - Last year.

31.We (arrive) ten minutes ago.

33.She told me that you (be) ill.

34.Excuse me, where is (near) cafe?

35.A cook is someone who (prepare) meals.

36.Ann (be) 18 years old next Monday.

37.You (see) news on television yesterday, didn"t you?

38.Our classes usually (begin) at 8 a.m.

39.I (go) to London tomorrow.

40.The child usually (play) in the park after breakfast.

41.When you (visit) Minsk last?